Kiho x Eltel
Kattava seuranta ja nopeat tarkastukset tarkoittavat sujuvampaa ja turvallisempaa arkea
Kun on kyse yhteistyöstä ja kumppanuudesta, on erittäin tärkeää, että molemmat osapuolet ovat valmiita katsomaan tulevaisuuteen – ja ennen kaikkea reagoimaan muuttuvan maailman tarpeisiin. Kiho ja Eltel ovat kehittäneet yhteistyössä Eltelin kalustonhallintajärjestelmää jo vuosia, ja siitä on tullut niin olennainen osa Eltelin arkea, että peruskäyttäjä ei sitä edes huomaa.
Kokonaisvaltainen seuranta on vastuullista kalustonhallintaa
Eltel on valtakunnallinen kriittisten sähkö- ja tietoliikenneverkkojen palveluntuottaja. Yrityksen kalustonhallinnan ja -seurannan tarpeet ovat ymmärrettävästi laajat: koko maan kattava palvelu ja sen kalusto pitää sisällään henkilöstön lisäksi esimerkiksi erikokoisia ajoneuvoja, erilaisia työkaluja sekä laajan valikoiman turvavarusteita.
Tähän vaativaan toimintaympäristöön Kiho on tarjonnut Eltelin käyttöön Kiho Kaluston sekä kehittänyt yksilöityjä ratkaisuja, jotka mahdollistavat sujuvan ja turvallisen kaluston käytön. Samalla Kiho on auttanut Elteliä pysymään digitalisaation edelläkävijänä.
Eltel kun on ollut jo pitkään edelläkävijä digitaalisissa ratkaisuissa omalla alallaan. Yritys esimerkiksi otti käyttöönsä GPS-seurannan ajoneuvokalustolle jo vuonna 2010, joka ei missään nimessä ollut yhtä laajasti käytössä kuin nykyään. Kyseinen teknologia täytti pitkään Eltelin tarpeet, mutta maailma muuttuu, ja kuten Eltelin Fleet Manager Juha Miettinen hyvin tiivistää: kehitys kehittyy.
“15 vuotta sitten paikannukset ja sovellukset nähtiin mörkönä ja kaikki olivat niitä vastaan ‘tämmöstä ei haluta, saati tarvita’. Nykyään se on toisin päin”
– Juha Miettinen, Eltel
“Sen aikainen tekniikka palveli hyvin vuosia, mutta kehitys kehittyy. Havaitsimme, että meidän tulee lähteä uusimaan olemassa olevaa laitekantaa kaluston seuraamisen osalta. Samalla halusimme tuoda mukaan lisää osa-alueitamme digitalisaation piiriin. Vuonna 2018 aloimme kartoittaa, mitä vaihtoehtoja meillä on ja mitä kaikkea haluamme tulevaisuudessa tehdä. Silloin esille nousi Kiho”, Miettinen kertoo.
Pitkän pilotoinnin ja testauksen seurauksena varsinainen yhteistyö Kihon ja Eltelin välillä lähti käyntiin vuonna 2019, jolloin Eltel siirtyi kokonaisvaltaisesti käyttämään Kihon palveluita. Ajoneuvokannan seuranta oli yritykselle tuttua ja sitä haluttiin edelleen kehittää, mutta myös kaiken muun omaisuuden digitalisointiin alettiin keskittymään erityisellä pieteetillä.
“Mukaan haluttiin tuoda työkalut ja arvokas omaisuus, jotta yritys voi seurata reaaliajassa, mitä kaikkea meillä on käytössä, missä ja milloin. Tällaisten ratkaisujen avulla pystymme hallitsemaan omaisuuttamme tehokkaasti”, Miettinen perustelee valtakunnallisesti toimivan yrityksen tarpeita.
Monipuoliset tarpeet, monipuoliset ratkaisut
Eltelillä on yli tuhat päivittäistä Kihon käyttäjää, joista monet hyödyntävät Kihon mobiilisovellusta kenttätyössään päivittäin. Helppokäyttöinen sovellus antaa kenttätyöntekijöille mahdollisuuden seurata työtehtäviä ja ajoneuvokalustoa suoraan puhelimestaan. Kun Kiho ensimmäistä kertaa vietiin kentälle ja käyttöön, se saattoi joistakin tuntua ylimääräiseltä pakkopullalta, mutta nykyään soraääniä kuuluu korkeintaan ainoastaan uusilta työntekijöiltä, jotka eivät ole kerenneet saada Kihoa käyttöönsä.
“15 vuotta sitten paikannukset ja sovellukset nähtiin mörkönä ja kaikki olivat niitä vastaan ‘tämmöstä ei haluta, saati tarvita’. Nykyään se on toisin päin, jos jokin ei toimi, niin silloin se pitää saada toimimaan ja heti, koska se helpottaa duunia.” Miettinen naurahtaa.
Suuren käyttäjämäärän lisäksi Eltelillä on noin 700 ajoneuvoa, jotka ovat Kihon järjestelmän seurannassa. Yrityksen kalusto ei rajoitu kuitenkaan pelkästään ajoneuvoihin. Eltelillä on suuri määrä kallista ja kriittistä omaisuutta – mittalaitteita, työkoneita ja erilaisia turvavarusteita, joiden käyttöä ja kuntoa tulee seurata tarkasti.
Eltel on jaotellut järjestelmän käyttötarpeet kolmeen keskeiseen osa-alueeseen:
- Lakisääteisten velvoitteiden noudattaminen ja tarkistukset:
Ajoneuvojen lakisääteiset velvoitteita Eltel hoitaa Kiho Ajopäiväkirjan avulla. Lisäksi Eltel seuraa Kihon avulla, että kaluston vaadittavat tarkastukset, kalibroinnit, huollot ja ylläpitotoimet tehdään oikeaan aikaan. Silloin myös kaluston dokumentointi on ajan tasalla. - Kalliin omaisuuden digitaalinen hallinta:
Eltel käyttää Kihoa kaiken kalustonsa, kuten mittalaitteiden, koneiden ja välineiden paikantamiseen sekä seurantaan. Kihosta Eltel saa kattavat tiedot omaisuuden sijainnista ja käyttöasteesta, mikä parantaa kokonaisvaltaista kalustonhallintaa. - Työturvallisuuden varmistaminen:
Kihon avulla Eltel seuraa ja tarkastaa myös kriittisiä turvavarusteita, jolloin niiden tarkastukset tapahtuvat suunnitellusti ja oikeaan aikaan. Tämän avulla varmistetaan nimenomaan se, että työturvallisuuden kannalta elintärkeät varusteet ovat aina kunnossa.
Haastatellessa Miettistä sekä Eltelillä Product Ownerina työskentelevää Niko Lindholmia, käy välittömästi selväksi, että yritykselle on tärkeää työntekijöiden ja heidän käyttämien laitteiden sekä varusteiden turvallisuus.
“Työturvallisuus on meille ensiarvoisen tärkeää, ja siinäkin hyödynnämme Kihoa. Meillä on paljon sellaista omaisuutta, joka on rahassa mitattuna vähäarvoista, mutta sitäkin tärkeämpää. Niitä ovat turvavarusteet, ja ne pitää olla tarkastettu ja testattu”, Miettinen kertoo.
Turvallisuutta ja pienemmän kaluston hallintaa varten Eltel on toteuttanut Kihon kanssa laajan NFC-teknologian käyttöönoton, jonka ansiosta seurataan pienempiä työkaluja ja turvavarusteita helposti mobiilisovelluksen avulla. NFC-tunnisteiden käyttö auttaa dokumentoimaan varusteiden tarkastukset ja käyttöönoton. Kun kaluston koot vaihtelevat ajoneuvoista kaukosäätimen kokoisiin mittalaitteisiin, ei sama ratkaisu sovi kaikkiin käyttökohteisiin.
“Kun meillä on tarve kehitykselle, keskusteluyhteys on aina auki”
– Niko Lindholm, Eltel
“Autoja seurataan reaaliajassa ja työkoneita sekä kalliita mittalaitteita pystytään paikantamaan. Mutta volyymiltaan suurin massa on halvemmissa työkaluissa sekä turvavarusteissa. Siksi näissä laitteissa on nyt NFC-tarra, joka luetaan puhelimella. Tämän avulla näemme, että laite tai varuste on otettu käyttöön, seuraava tarkastus on tulossa ajankohtana X ja niin edelleen. Silloin myös pienkaluston hallinta on järjestelmällistä”, Miettinen kertoo.
Datan analysointi on osa tiedolla johtamista
Eltel hyödyntää Kihon järjestelmän keräämää dataa sekä omassa toiminnassaan että asiakkailleen tarjoamissa palveluissa. Esimerkiksi paikalliset toimijat, joiden kanssa Eltel tekee yhteistyötä, näkevät missä Eltelin tekijät ovat menossa.
Vuosien varrella Eltel on toteuttanut todella laajat integraatiot omaan raportointiinsa Kihon avulla, jossa Kihon keräämästä datasta saadaan sen muotoista tietoa, että se tukee yrityksen liiketoimintaa ja tehostaa toimintaa.
Kihon rajapinnat mahdollistavat datan siirtämisen Eltelin taustajärjestelmiin, missä sitä analysoidaan sekä tuotetaan selkeitä raportteja päätöksenteon tueksi. Vuosien varrella kerätty data on auttanut Elteliä tekemään tärkeitä strategisia päätöksiä ja toiminut myös vahvana argumenttina, kun tavoitteena on ollut muuttaa yleisiä mielipiteitä, kuten esimerkiksi silloin, kun Eltel siirtyi käyttämään sähköautoja.
“Kaluston käyttöasteen mittaaminen on kaiken A ja O. Eltelin siirtyminen sähköautoihin tapahtui Kihon tarjoaman datan perusteella. Pystyimme yksinkertaisesti analysoimaan ajosuoritteita ja kartoittamaan, mihin yksiköihin sähköautot soveltuvat parhaiten,” Miettinen kertoo.
Tulevaisuuteen katsominen palvelee molempia osapuolia
Eltelin ja Kihon välinen yhteistyö sekä vuorovaikutus on aktiivista ja kehittyminen on molemminpuolinen intressi. Lindholmin vastuualueisiin kuuluu muun muassa Kihon käyttöönotto ja kehittäminen Eltelillä.
“Kun meillä on tarve kehitykselle, keskusteluyhteys on jatkuvasti auki. Usein ratkaisuvaihtoehdot käydään läpi ja katsotaan, onko kehitteillä tai valmiina ratkaisua, joka voidaan pienillä muutoksilla räätälöidä vastaamaan tarpeeseen.” Lindholm kertoo.
Jos valmista ratkaisua ei ole olemassa kehitetään sellainen yhteistyössä. Usein vieläpä pitäen mielessä sen, että Kiho voi viedä ratkaisun käytäntöön myös muissa asiakkuuksissaan. Todella spesifeissä tarpeissa ja toiveissa, jotka sopivat vain Eltelille, pyydetään Kiholta suoraan kustannusarvio, jonka jälkeen arvioidaan lähdetäänkö kehitystyötä toteuttamaan.
Myös Kihon asiakkuusjohtaja Jari Pirinen korostaa säännöllisten tapaamisten merkitystä kumppanuuden ylläpidossa. Kuukausipalaverit ovat yhteistyön selkäranka, joissa Eltelin ja Kihon edustajat käyvät läpi käytössä olevat ominaisuudet, kehitysehdotukset ja tulevat tarpeet.
“Säännölliset kuukausipalaverit ja erilliset palaverit kehitysprojekteja varten pitävät asiakassuhteen ja kehityksen laadukkaana,” Pirinen toteaa. “Meille tämä on hyvä tapa toimia, se on selkeää ja kommentit tulevat kootusti, kun paikalla ovat valitut ihmiset, joilla on omat vastuualueensa.”
Mieluummin aina askeleen edellä
Kehittymistä tapahtuu usein aktiivisella havainnoinnilla sekä tunnistamalla muuttuvan maailman tarpeet. Yhtä lailla kehitystä tapahtuu myös tarvetta varten kehitettyjä ratkaisuja käyttämällä.
“Kun järjestelmää kehitetään, kaikki ei ole aina kerralla täydellistä. Mahdolliset puutokset ja kehityskohteet tulevat kyllä käyttämällä esille. Esimerkiksi tietojen kirjoittamisesta siirryttiin tietojen valitsemiseen, jolloin dataan vaikuttavat inhimilliset näppäilyvirheet pystytään minimoimaan.” Lindholm kertoo havainnollistavan esimerkin.
Eltel on kumppanina erittäin proaktiivinen ja kartoittaa jatkuvasti uusia mahdollisuuksia kehittyä. Yritys pitää tietoisesti toimintamallinsa avoimena uusille kehitysaskeleille ja on valmiina ottamaan käyttöön uutta teknologiaa.
“Meillä on aina jotain kehityksessä,” Miettinen ja Lindholm nauravat. “Olemme sellainen tuhansien toiveiden tynnyri. Haluamme olla joka päivä hieman parempia siinä, miten voimme hyödyntää ominaisuuksia vielä paremmin. Tekniikka kehittyy, datamäärät kasvaa ja olemme aina avoimia uusille toimintamalleille. Olen varma, että emme ole vielä nähneet kaikkia mahdollisuuksia, joita yhteistyö Kihon kanssa voi tuoda”, Miettinen päättää.