Kajaanin Jäteauto säästää kymmeniätuhansia Kihon avulla
Monipuoliset palvelut jätealan tarpeisiin
Kajaanin Jäteauto tekee lakien ja määräysten mukaista jätteenkeräystä Kajaanissa ja lähialueilla. Alueensa merkittävälle toimijalle ajokilometrejä kertyy tuhansittain ja etäisyydet ovat tyypillisesti suuria. Kajaanin Jäteauto on noteerattu kasvuyritys, jolle on tärkeää edistää vastuullisuutta ja luontoarvojen toteutumista.
Kiho Kalusto -palvelun käyttäminen on tehostanut Kajaanin Jäteauton vastuullisia ja liiketoiminnallisia tavoitteita. Palvelu on auttanut vähentämään polttoaineen kulutusta, kehittämään ajotapoja sekä seuraamaan kalustonhallinnan tärkeimpiä lukuja kokonaisvaltaisesti.
Tekoäly opastaa kuljettajaa – säästöä polttoainekuluissa jopa 30 000 € vuodessa
Kiho otettiin Kajaanin Jäteautossa käyttöön kokonaisuutena tehostamaan keskeisiä liiketoiminnan alueita. Raskaan kaluston yritykselle polttoaine on merkittävä juokseva kulu, jonka seurannan aloitus paljasti huomattavia kehityskohteita.
Uuden kalustonhallinnan ensimmäisiä hyötyjä ei tarvitse kaukaa etsiä, sillä lukemat puhuvat puolestaan. Kun ajoneuvojen ajotapaa sekä polttoaineenkulutusta alettiin seurata ja hallita uuden järjestelmän kautta, päästiin kiinni merkittäviin säästöihin.
“Meillä Kihon käyttöönotto on auttanut säästämään noin 10 % yrityksen polttoainekuluissa. Se ei ole ihan pieni summa, vaan vähän yli 30 000 euroa vuodessa,” kertoo Esa Rimpiläinen, Kajaanin Jäteauton toimitusjohtaja.
“Polttoaineen 10 % säästö on suhteellisesti merkittävä minkä tahansa kokoisessa liiketoiminnassa.”
Rimpiläinen vinkkaa, että 10 % säästö on merkittävä koko raskaan liikenteen alalla.
“Suhteellisesti laskien 10 % on yhtä arvokas minkä tahansa kokoiselle kalustoyritykselle, vaikka euroja ei kuluisikaan kymmeniä tuhansia,” kertoo Rimpiläinen.
Luontoarvoja korostavassa yrityksessä kiitetään myös polttoainesäästön vastuullisuutta. Kun useita litroja polttoainetta säästyy sataa kilometriä kohti, se pienentää myös polttoaineen hiilidioksidipäästöjä.
Kiho auttaa kehittämään ajotapoja entistäkin paremmaksi
Kiho-palvelun toinen merkittävä hyöty on tullut taloudellisen ja ennakoivan ajotavan optimoinnista. Kajaanin Jäteautolla kiitetään sitä, että yritys voi seurata sisäisesti ajotapojen kehittymistä.
“Me voidaan seurata esimerkiksi sitä, ajaako kuljettaja oikeaa nopeutta ja millaiset turvavälit muihin autoihin ovat,” kertoo Rimpiläinen.
Rimpiläinen korostaa, että ajotavan seuranta on eduksi koko liiketoiminnalle. Se tuo esille kaluston käyttöön vaikuttavia asioita, jotka muutoin jäisivät huomiotta.
“Me voimme kehittää ajotapaa yrityksen sisältä käsin paremmaksi ja puuttua ajotapaan hyvissä ajoin. Lisäksi parempi ajotapa on taloudellista, sillä se esimerkiksi vähentää kaluston tarpeetonta kulumista,” kertoo Rimpiläinen.
Rimpiläinen vahvistaa, että ajotavan seurannan data on liikkunut positiiviseen suuntaa heti kalustoseurannan käyttöönoton jälkeen.
“Järjestelmä antaa palautteen ajotavasta suoraan kuljettajalle, reaaliaikaisesti ja automaattisesti. Jo ensimmäisen seurantajakson aikana huomasimme, että työntekijät ovat alkaneet kiinnittää huomiota ajotapoihin, ja nyt ne ovat entistä paremmat. Jatkossa voimme käydä raportteja läpi työntekijöiden kanssa, jotta kokonaiskuva on mahdollisimman selkeä,” Rimpiläinen kertoo.
Auton kojelaudalle asennettava näyttö antaa kuljettajalle välittömän palautteen turvaväleistä ja ylinopeuksista laitteen näytöllä sekä äänimerkkien avulla.

Kihon kokonaisuus vakuutti
Kokonaisuus on vakuuttanut Kajaanin Jäteauton Kihon palvelun hyödyistä.
“Meille oli tärkeää, että saatiin toimiva kokonaispaketti kalustonhallintaan. Kihon palvelu on auttanut kehittämään niin polttoaineen keskikulutusta, ajotapoja kuin kaluston seurantaa. Tärkeää on myös se, että se tapahtuu automaattisesti. On hyvä, ettei meidän tarvitse laittaa sitä joka aamu erikseen päälle. Olisi hankalaa, jos pitäisi ottaa yksi tieto tuolta, ja toinen täältä,” Rimpiläinen jatkaa.