Kiho henkilöesittely Lari Tirkkonen kehitysjohtaja

Lari Tirkkonen – Kehitysjohtaja

Kiho henkilöesittely Lari Tirkkonen kehitysjohtaja

Mies Kihon palvelujen tuotteistamisen takana on Lari Tirkkonen. Yritystoiminnassa Tirkkosen ja toimitusjohtaja Antti Koposen roolit ovat selvät. Tirkkos-Kopos-akseli toimii kuin vitsin poliisipartio – sillä erotuksella, että tässä parivaljakossa toinen osaa puhua ja toinen kirjoittaa.

Lari Tirkkonen tuli mukaan Kihon toimintaan vuonna 2013. Tirkkosen mukaan tuossa vaiheessa yrityksen toiminnassa oli “pieniä kannattavuushaasteita”: tulos oli reilusti tappiollinen ja riskiluokitus 99. Näitä ongelmia lähdettiin ratkomaan myyntiä tehostamalla. Keskiöön nousi tuotteistaminen, ja pikkuhiljaa Kiho saatiin henkitoreistaan elävien kirjoihin.

– Käytännössä eri palvelut laitettiin erilaisiin “purkkeihin” ja niihin etiketti päälle. Näin palveluille saatiin selkeät kuvaukset ja kaikista tärkeimpänä kiinteä hinta, jolloin tuotteet kävivät kaupaksi useammalle kohderyhmälle.

Juuri tuotteistaminen on Tirkkosen mukaan se osa-alue, joka monessa alan yrityksessä jää helposti lapsipuolen asemaan. Vaikka yrityksissä on paljon esimerkiksi koodaamisosaamista ja teknologiaa osataan hyödyntää tehokkaasti, palveluita on hyvin vaikea ostaa.

– Ilman hintaa eli käytännössä loppuun asti mietittyä tuotetta voi ostaa vain projektin. Tällainen toimintamalli mahdollistaa kyllä työnteon, mutta bisnestä siitä ei saa. Sen sijaan, että tarjotaan asiakkaille projekti, pitäisi aina luoda skaalautuva bisnes eli tuote, joka vastaa mahdollisimman monen potentiaalisen asiakkaan tarpeisiin. Tämä lähestymistapa on ollut Kihon tuotekehityksen taustalla.

Aina asiakas edellä

Tirkkosen työhistoria on ollut “hyvin yritteliäs” ja monialainen.Tälläkin hetkellä hän on osakkaana kolmessa eri yrityksessä. Kihon töitä Tirkkonen tekee “99 prosenttia valveillaoloajasta”. Työnkuva on muuttunut firman kasvaessa. Suurin osa ajasta kuluu asiakasprojektien kimpussa ja muutenkin asiakkaiden kanssa kommunikoidessa.

– Käytännössä työpäivän aikana olen puhelimessa 8 tuntia, fyysisesti asiakkaiden luona 3-4 tuntia ja vielä viitisen tuntia autossa. Välillä ehtii nukkua pari tuntia.

Ydinosaamisenaan Tirkkonen pitää omasta mielestään kykyään pukea asiat ymmärrettävään, selkeään ja viestittävään muotoon. Tämä taito liittyy erityisesti tuotteistamiseen, mutta kielii Tirkkosen mukaan myös hänen ratkaisukeskeisestä näkökulmastaan myyntityöhön. Lisäksi hyvin tärkeänä hän pitää sinnikkyyttään, mikä korostuu asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä.

– En anna heti periksi, kun eteen tulee hankaluuksia. Kihon tuotteet on suunniteltu nimenomaan asiakkaan tarpeita kuunnellen. Kun asiakkaalle tulee ongelma, siihen etsitään ratkaisu. On ensisijaisen tärkeää, että Kihon tarjoama palvelu todella toimii. Kaikki tuotteemme on kehitetty käytännön työtä varten.

Haasteita, haasteita

Kihon tulevaisuudessa odottaa murros. Automatisaatio ja robotisaatio muuttavat työn luonteen perinpohjin, mutta toisaalta taloudelliset lainalaisuudet käyvät yhä tiukemmiksi. Siksi Tirkkosen katse on suuntautunut ulkomaille.

– Ei voi kiistää, etteikö kasvu olisi tulevaisuudessa vaikeaa. Kotimaassa voimme saada liikevaihdon 10-20 miljoonan euron hujakoille, mutta jos ja kun haluamme saavuttaa jotain isompaa, on lähdettävä kansainvälisille markkinoille. Lähitulevaisuuden suurin haaste on löytää sijoittaja, joka uskoo Kihoon siinä määrin, että on valmis sijoittamaan meihin niin paljon rahaa että voimme saada tästä kansainvälisesti menestyvän firman.

Työn muutoksessa mukana pysyminen edellyttää kykyä haistella tulevaisuuden trendejä etukäteen. Tirkkosen mukaan Kiho on jo ottanut ensimmäisen askeleen kohti automatisaatiota, sillä tietokantaan on jo pitkään kerätty analysoitavaksi tietoa asiakkaiden bisnesprosesseista.

– Voi sanoa, että olemme jo nyt siinä määrin ytimessä kuin mitä tässä vaiheessa on mahdollista. Mutta miten pysyä ytimessä, siinäpä haastetta kerrakseen, sillä aika moni muukin on tekemässä samaa. Muista Kiho voi erottautua ketteryydellään, sillä tarjoamme käytännössä toimivia ratkaisuja asiakkaille.

Hurrikaanin aisoissa pitäminen

Itseään ja Antti Koposta Tirkkonen kuvailee erikoiseksi parivaljakoksi. Miesten lähestymistavat yritystoimintaan eivät välttämättä toimisi erikseen, mutta yhdessä heidän aivoituksistaan syntyy kummaa kemiaa. Juuri tästä syystä Kihon tulevaisuuden visioissa on potentiaalia.

– Antti on, kuten sanottua, jonkinlainen hurrikaani joka pyörii ja liehuu välillä hyvinkin laajoissa sfääreissä. Minä puolestani olen ehkä enemmän jalat maassa -tyyppi ja laitan asiat kuntoon ja selkeisiin paketteihin käytännössä. Mutta silti yhteinen visiomme on selkeä: haluamme tehdä työstä helpompaa keinoälyn, lisätyn todellisuuden, mobiilirajapintojen ja big datan avulla. Näemme, mihin suuntaan kehitys on menossa, kehitämme Kihoa sen mukaisesti ja tuomme näkemyksemme myös selväsanaisesti julki.

Toistaiseksi pyrkimys selväsanaisuuteen on ensisijaisesti Tirkkosen harteilla. Yhteistyö toimii kuin vanhassa vitsissä poliisipartion työnjaosta. Antti puhuu ja Lari kirjoittaa asiat ylös. Keskinäisen “höyryämisen” tuloksena ovat Kihon tuotteet, visio ja kasvun edellytykset.

 

Lari Tirkkonen, Kehitysjohtaja
040 764 6244
lari@kiho.fi

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.