Kiho kansainvälistyminen tuotekehitys telematiikka työajanseuranta digitalisaatio toiminnanohjaus kalustonseuranta

Konkurssin partaalta kansainvälisille markkinoille

Kiho kansainvälistyminen tuotekehitys telematiikka työajanseuranta digitalisaatio

Kihoa aputoiminimenään pyörittävä Mastercom Oy saavuttaa tänä vuonna rippikouluiän. Alkuvuosien nyrkkipajasta on kehittynyt kansainvälisille markkinoille tähyävä Kiho 3.0.

Mastercom Oy/ Kiho on perustettu avoimena yhtiönä vuonna 2003. Vuonna 2005 yritys lähti mukaan telematiikka- ja ajopäiväkirjabisnekseen. Kuten niin usein yrityselämässä, myös Kiholle ensimmäiset vuodet olivat hyvin haasteelliset. Vähin erin homma alkoi kuitenkin luistaa.

–Toiminnassa oli suuria hankaluuksia, sillä tiimimme oli hyvin pieni, eikä mitään taustarahoitusta ollut vaan pääoma tuli omasta taskusta. Sisukkuudella selvisimme eteenpäin siihen tilanteeseen, että vuonna 2007 myyntiä alkoi tulla lisää ja pystyimme palkkaamaan lisää työntekijöitä, kertoo Kihon toimitusjohtaja Antti Koponen.

Erityisen kannattavaa bisnes ei silti ollut, sillä myynti takkusi edelleen. Syynä oli se, ettei Kiholla ollut selkeää tuotetta, jota myydä. Lari Tirkkosen tultua kehitysjohtajaksi vuonna 2013 alkoi palveluiden vimmattu tuotteistaminen. Samalla aputoiminimeksi otettiin Kiho, ja kappas – liikevaihto alkoi kasvaa, ja jatkaa kasvamistaan edelleen noin 30 prosentilla vuodessa. Numerot ovat vakuuttavat, kun otetaan huomioon millainen lähtötilanne kymmenisen vuotta sitten oli.

– Tällä hetkellä päätuotteet ovat Tehtävät, Työaika ja Telematiikka. Liikevaihto on 1,8 miljoonaa euroa vuodessa, työntekijöitä on 20 ja asiakkaita yli 500. Asiakkaiden määrä kasvaa jatkuvasti, Koponen laskeskelee.

Tulevaisuudessa Kiho haluaa tarjota asiakkailleen parempaa tuotetta sekä turvallisempaa ja yksilöllisempää palvelua. Koposen mukaan sen täyttämiseksi pitää kasvun olla suurta.

– Olemme kansainvälistymisen kynnyksellä. Ensimmäiset vientimarkkinat ovat avautumassa ja muutaman vuoden sisällä toimimme myös kansainvälisillä markkinoilla.

Kihon tiimi kasvaa ja vahvistuu

Viime aikoina Kiho on satsannut taas vähän lisää myyntiin. Myyntijohtajaksi pestattiin kokenut Teemu Toivanen, ja lisää rekrytointiuutisia on luvassa vuoden 2018 alkuviikkoina. Paine panostaa myyntiin on syntynyt tuotekehityksestä.

– Tuotekehityspuolella meillä on nyt erittäin hyvä ja osaava tiimi. Tiimin dynamiikka syntyy sekä kokeneista että nuorista ja innovatiivisista tekijöistä. Myynnin puolelle olemme värvänneet uusia haasteita kaipaavia henkilöitä, jotka eivät ole aiemmin toimineet softamyyjinä, mutta jotka tuntevat asiakassegmentit ja niiden ongelmat ja tarpeet.

Koposen mukaan Kiholle leimallista on työilmapiiri, jossa työntekijöiden on hyvä ja järkevä olla. Osaavat tekijät mahdollistavat sen, että kansainvälisille markkinoille voi ylipäätään yrittää havitella.

– Työntekijämme ovat motivoituneita työhönsä siksi, että heidän tarpeensa ja ideansa tulevat kuulluiksi. Koodauspuolella meillä on niin vahvaa osaamista talossa, että uskon sen olevan todellinen kilpailuvaltti.

Tuotekehityksen pitkä linja

Kihon palveluiden alkujuuri on kalustonseurannassa ja -hallinnassa. Koponen kertoo heränneensä hyvin aikaisessa vaiheessa siihen, ettei pelkällä seurannalla voida saada kannattavaa yritystoimintaa. Myyntiä alettiin tehostaa Työaika- ja Tehtävät-tuotteiden kautta, jolloin asiakkaiden toiminta saatiin kokonaisvaltaisesti haltuun.

– On vaikea myydä palvelua, jossa seurataan mitä tapahtui. Sen sijaan toiminnanohjauksella saavutetaan huomattavasti isompi hyöty asiakkaalle.

Tuotekehitys on ollut Kiholle kaiken a ja o. Toimintaa määräävä periaate on ollut uudistuminen.

– Olemme päättäneet, että jostain täytyy aina voida luopua ja siirtyä seuraavaan versioon. Ilman kehittymistä ei bisneksellemme ole tulevaisuutta.

Nyt Kiho on “kolmannen sukupolven” vaiheessa. Koodipohja on revitty auki ja sitä on alettu rakentaa uudelleen puhtaalta pöydältä.

– Uudet menetelmät vain ovat niin paljon tehokkaampia. Olemme nyt ottaneet esimerkiksi Android-puolen hyvin vahvasti haltuun. Palvelumme ja tuotteemme ovat kehittyneet yhtä aikaa muun digitaalisen kehityksen kanssa. Olemme aina tehneet juttumme asiakastarpeeseen, mutta toisaalta aikaisemmin emme ole pystyneet miettimään tulevaisuutta niin tarkasti kuin nyt.

Kihon tuotteet kehittyvät käsi kädessä asiakkaiden tarpeiden kanssa. Käyttämällä toiminnanohjaukseen Kihoa tehostat toimintaasi nyt ja tulevaisuudessa.

Antti Koponen, Toimitusjohtaja
045 120 6704
antti@kiho.fi

Teemu Toivanen, Myyntijohtaja
0500 388 882
teemu@kiho.fi

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.