Joukkoliikenteen matkustajille sijainnin perusteella kohdennettuja mainoksia

Kihon liiketoiminta-alustan mahdollistama uusi infonäyttöpalvelu tulee ensimmäisenä käyttöön Jyväskylän ja Tampereen paikallisliikenteessä sekä Onnibussin kaukoliikennevuoroissa.

Mainostajan kannalta on tärkeää saada oikea sisältö näkymään oikeille henkilöille oikeassa paikassa, mutta tähän saakka kohdentaminen on ollut joukkoliikennemainonnassa haastavaa. Kihon kehittämän paikkatietoa soveltavan infonäyttöteknologian avulla mainostaja voi ensimmäistä kertaa kohdentaa mainoksensa näkymään valitsemallaan alueella.

Neonmedian toimitusjohtaja Jari Lähdemäki kertoo odottavansa kiinnostuneena, millaisia tuloksia tuoreen yhteistyön kautta saavutetaan.

– Digitaaliset mediaympäristöt ovat sektori, johon Keskisuomalainen panostaa. Meillä oli tarve ja ideat, ja Kiho on osoittanut olevansa innovatiivinen kumppani.

Joukkoliikennemainonta on tällä hetkellä yksi suurimmista kasvavista medioista. Vuonna 2017 kymmenen suurimman kaupungin paikallisliikenteessä tehtiin lähes 480 miljoonaa matkaa. Parhaimmillaan paikallisliikenteessä joukkoliikennematkustuksen kasvu on vuosina 2016–2017 ylittänyt yhdeksän prosenttia.

Matkustajaviestintä muuttuu entistä interaktiivisemmaksi

Kahden rinnakkaisen näytön järjestelmässä hyödynnetään Kihon tuottamaa paikkatietoa. Ensimmäinen näyttö tarjoaa matkustajalle reaaliaikaista ja ennustettavaa tietoa matkan etenemisestä.

Siinä missä infonäyttö aiemmin kertoi matkustajalle vain seuraavan pysäkin, on paikkatietoa soveltavan näytön kautta mahdollista tiedottaa seuraavan pysäkin lisäksi vaihtoyhteyksistä, tulevista pysäkeistä arvioituine saapumisaikoineen sekä näyttää mahdolliset häiriötiedotteet. Matkustajalle reaaliaikainen tieto merkitsee aiempaa miellyttävämpää matkustuskokemusta.

Toinen näyttö on varattu kaupallista sisältöä varten. Paikkatiedon ansiosta kaupallinen sisältö pystytään kohdentamaan tietylle alueelle, esimerkiksi tiettyyn kaupunginosaan. Kohdentamisesta on etua sekä mainostajalle että joukkoliikenteen käyttäjälle. Mainostaja voi rajata viestinsä toimintansa kannalta parhaalle mahdolliselle alueelle ja joukkoliikenteen käyttäjälle tarjotaan juuri hänen alueellaan toimivien yritysten palveluita.

Paikkatiedon lisäksi mainonnassa voidaan käyttää hyväksi tietokantoja. Jyväskylässä on käynnissä pilottikokeilu, jossa paikallislinjan infonäytölle haetaan automaattisesti tieto OP-Kiinteistökeskuksen lähimmästä myytävästä kohteesta. Teknologia on pitkälle kehitetty, eikä vastaavaa ole käytössä lähimarkkinoilla.

Kihon toimialajohtaja Tomi Virtasen mukaan nyt on nähty vasta ensimmäinen jakso siitä, mihin paikkatietoa hyödyntävä infonäyttöteknologia taipuu.

– Uskon, että tulevaisuudessa matkustajaviestintä muuttuu entistä interaktiivisemmaksi.

Alustan avulla uutta liiketoimintaa

Palvelun tekninen toteutus perustuu yrityksille suunnattuun Kiho Platform -liiketoiminta-alustaan. Liiketoiminta-alustan avulla yritys voi luoda omalla brändillään myytävän palvelun, jossa käytetään hyväksi Kihon paikannusteknologiaa tai mobiilisovellusta.

Toimintamallin etuja ovat nopeus ja kustannustehokkuus, sillä yrityksen ei tarvitse koodata alustaa alusta asti itse. Muun muassa Suomen Konesiirrot Oy:n Siirrot.fi-palvelu ja Fuelk Oy:n polttoainepalvelu on rakennettu Kiho Platform -liiketoiminta-alustan päälle.

– Se, että pörssiyhtiö Keskisuomalainen on kyennyt luomaan Kiho Platform -liiketoiminta-alustan päälle uuden liiketoimintasektorin, on osoitus alustan monikäyttöisyydestä, Virtanen sanoo.

Kuopiolainen teknologiayhtiö Kiho on alustatalouden asiantuntija, joka on kehittänyt Kiho Platform -liiketoiminta-alustan liikkuvan työn ohjaukseen ja laskutukseen. Liiketoiminta-alustan ohjelmistopalveluihin kuuluvat esimerkiksi ajoneuvojen hallinta, työajanseuranta, kalustovahti ja laskutus. Paikannukseen, IoT:hen ja tekoälyyn perustuvia palveluja käyttää jo yli 500 yritystä. Vuonna 2003 perustetun kasvuyhtiön virallinen nimi on Mastercom Oy. Yhtiön liikevaihto oli 2,9 miljoonaa euroa vuonna 2018; vuonna 2019 yhtiön tavoitteena on kaksinkertaistaa liikevaihto. Henkilöstöä yhtiöllä on 35.

Porvoolainen Neonmedia tarjoaa mediatilaa 18 kaupunkialueen paikallisliikenteen linja-autoissa. Neonmedia on osa viestintäkonserni Mediatalo Keskisuomalaista.

 

Lisätietoa:

Tomi Virtanen
Toimialajohtaja
Kiho
041 544 2682
tomi@kiho.fi

 

Jari Lähdemäki
Toimitusjohtaja
Neonmedia Oy

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.